Ogólnie opony do wózków podzielić możemy na:
Opony superelastyczne – zwane także oponami pełnymi – wykonane są z mieszanek o różnej strukturze, zwykłej lub wzmacnianej oplotem stalowym i oferują doskonałe właściwości osadzenia na feldze, opory toczenia, odporność cieplną, odporność na ścieranie i zużycie, amortyzację wstrząsów i stabilność.
Podstawowe zalety:
- Doskonałe właściwości jezdne (amortyzacja)
- Zredukowane wytwarzanie ciepła
- Mieszanka bieżnika wyższego gatunku (lepsza odporność na ścieranie)
Zazwyczaj opaski składają się z pojedynczej warstwy gumy, dostępne są jednak specjalne wersje dwuwarstwowe.
Jako alternatywa dla opasek amortyzujących, Trelleborg Wheel Systems oferuje opony poliuretanowe, które podobne są do opasek
z wyglądu, oferują jednak lepsze osiągi przy ekstremalnych obciążeniach.
| Budowa opasek amortyzujących:
|
Przekrój poprzeczny bieżnika:
- profil płaski
- profil zaokrąglony
Zalety profilu zaokrąglonego:
dobra powierzchnia styku zapewnia lepszą jakość jazdy i dobrą stabilność ładunku
Zalety profilu płaskiego:
większa powierzchnia styku z podłożem, oferuje lepszy rozkład obciążenia i zwiększoną stabilność.
Diagonalne Opony Przemysłowe do wózków widłowych:
Budowa opony diagonalnej: karkas składa się z jednej lub wielu przekątnie ułożonych warstw tkaniny kordowej czasami wzmocnionej (stabilizowanej) przez dodatkowe opasanie.
Budowa opon pneumatycznych:
- karkas
- opasanie
- druty stopki
- bieżnik
- ściana boczna
Zalety:
- dobra stabilność
- wysokie bezpieczeństwo
- długi okres żywotności opony
- niskie prędkości
Radialne Opony Przemysłowe do wózków widłowych:
Opony radialne są konstruowane poprzez użycie radialnie położonego stalowego kordu, który biegnie prostopadle od stopki do stopki. Pomiędzy karkasem a obszarem bieżnika, dla zapewnienia wytrzymałości i stabilizacji, umieszczone są dodatkowe taśmy kordu stalowego.
Budowa opon pneumatycznych:
- karkas
- opasanie
- ściana boczna
- bieżnik
- druty stopki
Zalety:
- zastosowanie do dużych prędkości
- długi okres żywotności opony
- komfort